محمد کلاتی مسئول کمیته مطالبه گری حزب همت شهرستان جاسک خواهان توجه به فعالیت تجاری لنج های باری شد
به گزارش روابط عمومی حزب همت استان هرمزگان ، محمد کلاتی مسئول کمیته مطالبه گری حزب همت شهرستان جاسک با اشاره به وضعیت نامطلوب معیشت فعالان لنج های باری بیان داشت : مدتهاست بار بین لنج های سنتی و لندیگراف ها ناعادلانه تقسیم میشود
ضمن اینکه با وجود. فعالیت گسترده لندینگرافت های غیر بومی پرونده مالیاتی از آنها در بندر جاسک ندارد و این موضوع نیازمند بررسی است
وی گفت : طبق تحقیقات میدانی معمولا هر لنج باری در بندر جاسک ۳۰الی۴۵ روز بار گیری میشود اما لندیگراف ها هر ۲الی ۳ روز بار دریافت می کنند و این در حالی است که لنج های باری بابت این بیکاری و پهلو گرفتن در بندر باید هزینه پرداخت کنند
مسئول کمیته مطالبه گری حزب همت بیان داشت : قبلا در فرمانداری جلسه ای برگزار شد و قرار شد روی بارهایی که صادر میشود، اداره بندر و اداره گمرک حتما با نماینده تعاونی لنج های سنتی نظارت داشته باشند حال سوال اینجاست که چرا اداره گمرک چرا طبق مصوبه فرمانداری عمل نمیکند و سوال مهمتر اینکه
علت این که اداره گمرک این مصوبه را نمیبینند یا به مطالبه لنجداران را توجه نمی کند چیست
محمد کلاتی در ادامه بیان داشت : در اسکله جاسک در اوج دوران فعالیت خود نزدیک به ۳۰ لنج باری فعالیت داشت و در هر لنج بین ۱۰ تا ۱۵ نفر کار می کردند که روی هم رفته بیش تر ۳۰۰ ملوان روی لنج های باری کار می کردند ضمن اینکه
و بر روی اسکله حدود ۱۰۰ا تا ۱۵۰ نفر کارگر ثابت مشغول به بارگیری یا تخلیه بار بودند که هر کدام از خانواده های ۳الی ۵ نفره بوده اند که نزدیک ۵۰۰ نفر معیشت خود را تامین می کردند
در آن زمان که تعداد لنج ها ۳۰ فروند بوده در طول ماه هر لنجی ۳الی ۴ بار بارگیری شده اما حالا تعداد لنج های سنتی به ۱۰ فروند رسیده و هر ۳۰الی۴۵ روز یک بار فقط بار گیری میشود
وی افزود: قبلا حدود ۳الی ۴هزار نفر بومی از این چرخه صادرت به عمان درآمد کسب میکردند ولی حالا که تعداد لنج ها به ۱۰ رسیده حدود ۲۵۰۰الی ۳۰۰۰ نفر درآمد خود را از این چرخه صادرات ازدست دادند و رو به کار های دیگر آوردند
نکته عجیب تر اینکه این موضوع حتی به مجلس هم رسیده اما مشخص نیست چرا اقدامی برای حل این قضیه نشده است ، چندی قبل حسین رئیسی در دیدار اعضای فراکسیون دریایی با وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که دستگاههای نظارتی هر چه سریع تر به موضوع رانت ایجاد شده در صادرات کالا به وسیله لندیگ کرافت ها و منع حمل بار توسط لنج های چوبی در بندر جاسک ورود کنند.
در آن ایام گزارشی مشروح از کاهش فعالیت لنج های باری بندر جاسک در رسانه ها منعکس شده بود
لنج داران جاسکی با گلایه از نحوه توزیع بار معتقدند در بندر جاسک بخش عمده بارهای صادراتی تحویل لندیگرافت ها غیر بومی می شود و بعضا هفته ای یکبار هم باری جهت صادرات به معدود لنج های جاسکی داده می شود
به گفته یکی از ناخدایان جاسکی
این وضعیت اجحاف آمیز در بنادر کشور عمان نیز به چشم می خورد و در آنجا نیز دست های پنهانی در تلاش است با بهانه های مختلفی عرصه را بر لنج های باری تنگ کرده و پهنه صادرات را به شناورهای لندیگرافت وا گذارد
برخی از لنج داران جاسکی مدعی شکل گیری نوعی مافیا تجاری هستند مافیایی که به زعم آنها با بهره گیری از لنگدیگرافت ها پورسانت های کلانی در سواحل عمان به جیب می زند .
مشکل لنج داران جاسک حتی از طریق رادیو خلیج فارس و همراهی خبرنگار ندای هرمزگان در برنامه شهر به شهر پیگیری شد.
اما لنج داران جاسکی از شرایط کاری خود همچنان ناراضی هستند به حدی که به گفته ها آنها از ۲۶ لنج باری سال گذشته فقط ۱۲ لنج تحمل این شرایط سخت را داشته و خیلی از جاشوها این روزها بخاطر بدهی و برهم خوردن شراکت صاحبان لنج ها بیکار شده اند .
در همین پیوند یکی از فعالان حوزه بنادر شرق استان به ندای هرمزگان گفت: این روزها حتی بار فله ای مثل سیب زمینی و پیاز هم به لنج های باری جاسک کمتر می رسد
وی گفت: علاوه بر بارهای یخچالی و کانتینری اغلب بارهای فله نیز به لندیگرافت ها می رسد
به حدی که نسبت به سال گذشته فعالیت لنج های باری جاسک کاهش زیادی داشته است، سال گذشته بابت بار به لنج ها حدود ۴۵ میلیون تومان پرداخت میشد و هر ماه ۶ مرحله سوخت یارانه ای دریافت می کردند اما الان اگر هفته ای یک بار به لنجی برسد فقط ۳۸ میلیون تومان دریافت می کند و دیگر از سوخت یارانه ای هم خبری نیست به همین خاطر لنجهای باری نصف دستمزد انتقال بار به عمان را باید صرف خرید سوخت کنند .
وی گفت اگر واقعا مسئولان می خواهند به اشتغال بومیان ساحل نشین توجه کنند پس بهتر است آنها را در جریان کاهش اسف بار تعداد لنج های باری جاسک بگذارید تا بدانند در این چند ماه چند نان آور خانواده خانه نشین شده است .