امروز: شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳

امروز: شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳

تخصص از صفات بارز یک نماینده موفق است

  قسمت چهارم حضور مداوم یک نماینده در رسانه ها و گفتن مداوم از مشکلات بخصوص اقتصادی هنر بزرگی نیست ارزشمند این است که وی بتواند با تخصص خود گره گشای مشکلات معیشتی و اقتصادی شود. حزب همت استان هرمزگان در سلسله مقالات معرفی صفات پسندیده یک کاندیدای شایسته مجلس...

 

قسمت چهارم

حضور مداوم یک نماینده در رسانه ها و گفتن مداوم از مشکلات بخصوص اقتصادی هنر بزرگی نیست ارزشمند این است که وی بتواند با تخصص خود گره گشای مشکلات معیشتی و اقتصادی شود.

حزب همت استان هرمزگان در سلسله مقالات معرفی صفات پسندیده یک کاندیدای شایسته مجلس شورای اسلامی این بار به موضوع مهم تخصص پرداخته است.

تخصص امری شایسته برای یک کاندیدای مجلس شورای اسلامی است با این حال جذب مشاوران نخبه در این حیطه برای اشرافیت کامل نماینده حائز اهمیت است البته اگر فامیل نباشد بهتر است.

متاسفانه برخی نمایندگان در استان هرمزگان بدیهی ترین امور در حوزه تخصص فراموش می کنند و تلاش وافر می کنند تا با جذب فامیل و عمله جات ستاد انتخاباتی در پست های دولتی تا مضمون تخصص به یک طنز تلخ تبدیل شود.
آنها نماینده شدن را نظیر یک حرفه یا شغل انگاشته و در تلاش هستند به هر شکل شده مدیون حامیان انتخاباتی خود نشوند
در حالیکه گنج استان هرمزگان منابع انسانی متخصص و کارآمد است افق دید آنها معطوف به اطرافیان است.

درست است که قانون منعی در این امر ندارد اما عرف این موضوع را اصلا نمی پسندد
هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که در همه زمینه‌ها تخصص دارد ولی برخورداری از حداقل چند تخصص از نیازهای اولیه یک نماینده است. اگر نماینده تخصص نداشته باشد اهمیت تخصص را درک نکرده و ساز کار لازم برای استفاده از متخصصین را نیز دنبال نمی کند.

فرد در جایگاه نمایندگی باید از تخصص کافی برخوردار باشد تا بخوبی بتواند از طرح و یا لایحه مورد حمایت خود دفاع کند. کسی که در یک جایگاه تخصصی قرار ندارد و با یافته‌های تخصصی بیگانه است و امکان استفاده از آنها را ندارد و یا خودش نقش مرجع در یک رشته علمی را ندارد نمی‌تواند دیگران را با خود همراه و رأی و نظر آنها را به سوی خود جلب کند.

دفاع از طرحها و لوایح مطروحه در مجلس شورای اسلامی مستلزم آگاهی دقیق و مبنایی در برخی از حوزه‌های تخصصی و یا شناخت و آشنایی با مبناهای نظری و تئوری مشترک مورد استفاده در بسیاری از علوم است. کسی که با تحقیق و فعالیتهای پژوهشی آشنایی ندارد، اهمیتی برای یافته‌های پژوهشی محققین قائل نیست و این بی‌توجهی مجلس را گرفتار سطحی‌نگری، فعالیتهای غیرکارشناسی و بی‌توجه به تجربیات دیگران خواهد کرد.

اگر مجلس جایگاه استفاده از تصمیم‌ سازی‌های محافل علمی و تخصصی است و نماینده یک فرد انتخاب کننده آراء کاربردی و مفید برای جامعه از بین انبوه آراء مطرح شده در مجامع حوزوی و دانشگاهی است، باید نمایندگانی را در خود جای داده باشد که قادر به درک یافته‌های علمی و پژوهشی بوده و بتوانند بهترین آراء و تصمیم‌ها را در مجلس به تصویب برسانند.
حزب همت هرمزگان دارای افراد تحصیل و متخصص در بسیاری از امور است و این نتیجه چارت سازمانی ارزشمند حزب همت است
اگر نماینده ای از سوی حزب همت راهی مجلس شود می تواند از نظرات و پیشنهادات افراد متخصص حزب همت بهره ببرد و این موهبتی بسیار ارزشمند است که افکار جمعی باعث تحول می شود
نماینده متخصص با اشراف به حوزه‌های کاری و قانونگذاری مقهور تسلط عوامل اجرایی در بعضی از حوزه‌ها نمی‌شود و با دقت و کنکاش خود در طرحها و لوایح ارائه شده هم حواس و دقت عوامل اجرایی در تهیه لوایح را بیشتر می‌کند و هم خطاهای احتمالی در طرحها و لوایح پیشنهادی را اصلاح می‌کند.
به اعتقاد حزب همت یکی از عوامل موفقیت یک نماینده بخصوص در استان هرمزگان که به لحاظ پراکندگی جمعیت چندین حوزه انتخابیه را نمایندگی می کند انتخاب افراد شایسته و متخصص به امور و دلسوز به عنوان مسئولان دفاتر است
و به یقین این افراد می توانند با سرکشی و فراهم آوردن زمینه ارتباط مردمی زمینه را برای حل مشکلات فراهم آورند
نماینده متخصص در یکی از حوزه‌های کاری مجلس با قرارگرفتن در کمیسیونهای تخصصی سریعاً به آن حوزه تسلط پیدا کرده و با اشراف بر موضوعات تخصصی براحتی قادر به نقد عملکردهای وزارتخانه‌ها و سازمانهای مرتبط با کمیسیون مربوطه خواهد شد. با کنکاش و دقت در عملکرد نمایندگان ادوار مختلف متوجه خواهیم شد که صحنه‌گردانان مباحث اصلی مجلس نیروهای تخصصی مجلس هستند و همین چهره‌ها هستند که در جلسات کارشناسی و در محافل مطبوعاتی مورد استقبال کارشناسان و اصحاب رسانه‌ها قرار می‌گیرند و همین نیروهای تخصصی در اکثر ادوار مجلس حضور داشته و با تکمیل دانش خود به تجربیات ادوار مجلس، سرمایه‌ای برای مجلس به حساب می‌آیند.

اگرچه سطح تخصص‌ها و مدارک دانشگاهی در کل کشور ارتقاء یافته و انتخاب نمایندگان دارای مدارج دانشگاهی حتی در حوزه‌های انتخابیه شهرهای کوچک نیز دور از ذهن نیست ولی انتظار می‌رود که توجه به تخصص بویژه تخصص‌های مورد نیاز مجلس و کشور در حوزه‌های انتخابیه شهرهای بزرگ بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

از آنجاکه نوع مطالبات حوزه‌های انتخابیه با هم متفاوت است، بنابراین در انتخاب کاندیداهای حوزه‌های انتخابیه نیز این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

درحالیکه در شهرهای کوچک و حوزه‌های روستایی بیشتر مطالبات مردم از نوع رفع محرومیت است و در جوامع شهری و کلانشهرها از نوع ارتقاء سطح توسعه و افزایش جایگاه آن شهر و حوزه انتخابیه است، لذا در کلانشهرها و شهرهای بزرگ باید افرادی انتخاب شوند که به مفاهیم نظری توسعه مسلط باشند و مفهوم رقابت و جایگاه رقابتی شهر و حوزه انتخابیه خود را درک کرده و علاوه بر استفاده از توانمندی‌های دولتی زمینه را برای رشد بخش خصوصی و ارتقاء سطح فعالیتهای بخشهای مختلف اقتصادی فراهم کنند. در این حوزه ها بحث از تأمین آب، برق، گاز ، تلفن، راه و این مسائل گذشته و کارها پیچیده‌تر از اینها است.

ضرورت دسترسی نمایندگان به متون تخصصی علمی و ایجاد تماس و ارتباط با نمایندگان اعزامی از سایر کشورها ایجاب می‌کند تا نمایندگان با یکی از زبان های فراگیر دنیا آشنایی داشته باشند. در جریان دوره ۴ ساله مجلس، هر نماینده در تعدادی از همایشها و جلسات تخصصی با زبان فراگیر دنیا شرکت می‌کند. آشنایی وی به این زبان امکان استفاده بیشتری برای نماینده فراهم می‌کند.

هرچند همه تخصصها بجای خود ضرورت دارند ولی تحت تأثیر نیازها و مقاطع زمانی، نیاز به بعضی از تخصصها بمراتب بیشتر از سایر تخصصها است. اگر هدف از انتخاب یک نماینده قانونگذاری، نظارت و پیگیری امور عمومی مردم در دستگاههای اجرایی باشد به بعضی از تخصصها مثل تخصصهای اجتماعی، اقتصادی، مدیریتی و حقوقی بیشتر نیاز وجود دارد. همانطور که یک متخصص در علوم اجتماعی، مدیریت، اقتصاد و حقوق، وقت گذاشتن و پیگیری فرآیندهای یک عمل کاملاً تخصصی در یک زمینه کاملاً فنی را برای خود کسل کننده و غیر جذاب می‌داند، وقت گذاشتن یک متخصص حوزه‌های کاملاً فنی و مهندسی برای مسائل اجتماعی، اقتصادی و حقوقی مردم نیز کسل کننده و غیرجذاب است.

گرچه در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و حقوقی همه ادعای داشتن تخصص می‌کنند ولی مشخصاً افرادی موفق هستند که در یکی از حوزه‌های ذکر شده تخصص دانشگاهی و یا حوزوی داشته باشند و نردبان ترقی را در مکانهای تخصصی پیموده باشند. اگرچه در جریان اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی حداقلهای لازم برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی تعدیل شده ولی اکتفا به این حداقلها کفایت نمی‌کند و اگر برای شهرهای کوچک بسنده کردن به این حداقلها توجیه‌پذیر باشد برای شهرهای بزرگ و پرجمعیت خیلی موجه نخواهد بود.

امروزه پیچیدگی حوزه‌های اجتماعی اگر از حوزه‌های تجربی بیشتر نباشد قطعاً کمتر نیست. بی دلیل نیست که در کشورهای غربی نخبه‌های خود را به سمت حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فلسفی و مدیریتی هدایت می‌کنند و جایگاه مادی و معنوی متخصصین این حوزه‌ها اگر بالاتر از سایر حوزه‌ها نباشد قطعاً پایین‌تر نخواهد بود. اگر براحتی می‌توان با تقسیم‌بندی اجزاء بدن برای هر جزء یک تخصص را در پزشکی تعریف کرد، در حوزه‌های اجتماعی چنین تقسیم‌بندی‌هایی غیرممکن و نمی‌توان برای این حوزه‌ها، تخصصهای کاملاً مجزا را تعریف کرد. بر این اساس متخصص شدن در حوزه‌هایی که نیازمند شناخت از سایر حوزه‌ها است نه کار ساده‌ای است و نه از عهده هرکسی برمی‌آید، لذا نمی‌توان از کنار هر ادعایی به سادگی گذشت و مؤید مدعی شد.

درست است که در شرایط فعلی به حضور افراد متخصص در همه رشته ها نیاز داریم، ولی در برخی از تخصص ها نیاز کشور بیشتر است. برخی از متخصص ها فقط در یک کمیسیون و در یک حوزه کاری کاربرد دارند ولی برخی از متخصص ها در حوزه های مختلف گره گشا هستند. باید دید که کشور در چه حوزه هایی بیشتر مشکل دارد. در آن حوزه ها به حضور افراد متخصص، نیاز بیشتری داریم.

اگر این روزها مشکلات کشور اقتصادی است در این حوزه حضور افراد متخصص در مجلس اولی تر است. متاسفانه در هر دوره ای از مجلس، تعداد افراد اقتصاد خوانده از تعداد انگشتان دست هم تجاوز نکرده است. این شکل تخصیص نیروی انسانی به مجلس، با انتظار حل مشکلات اقتصادی از مجلس، باهم سنخیت و سازگاری ندارد. منطق ایجاب میکند افرادی در جایگاه حل مشکلات اقتصادی قرار بگیرند که سر رشته ای از اقتصاد داشته و در این رشته و یا رشته های مرتبط دانش و شناختی داشته باشند.

در کشور مشکل دانش فنی، سرمایه و نیروی انسانی نداریم، مشکل در غلط بودن مدلهای اقتصادی و استفاده نادرست از منابع است. چه کسی باید مدلهای اقتصادی را تدوین و سازوکار مناسب برای استفاده از این منابع را طراحی کند؟ اگر مدلهای اقتصادی غلط باشد با بیکاری منابع در همه بخش ها مواجه میشویم. مدلهای اقتصادی باید بگونه ای طراحی شوند که انگیزه فعالیت در بخشهای مختلف اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) وجود داشته باشد.

 

روابط عمومی و اطلاع رسانی حزب همت استان هرمزگان

لینک کوتاه خبر:

https://hehh.ir/?p=10213

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها